INTERVIU. Două profesoare și dorința de schimbare a orelor de engleză și TIC pentru copiii din Cojasca

 

Timp de 8 luni Asociația Edusfera a demarat proiectul “Educația – cheia dezvoltării comunei Cojasca” cu ajutorul finanțării prin granturile SEE 2009 – 2014 în cadrul Fondului ONG România. Acesta a reușit să contribuie la dezvoltarea socio-economică a comunei Cojasca, la îmbunătățirea relațiilor interetnice precum și la dezvoltarea oportunităților educaționale pentru copiii și tinerii romi și neromi din localitate. În cadrul proiectului 50 de copii între 8 și 14 ani aflați în risc de părăsire timpurie a școlii din cauza rezultatelor școlare scăzute și a situației materiale dificile a familiilor din care provin au participat la ateliere educaționale în domeniile IT și limba engleză. Atelierele educaționale s-au desfășurat în fiecare sâmbătă în perioada 11 iulie – 20 decembrie 2015 sub îndrumarea profesoarelor Alina Ion, profesor limbă engleză, și Cateluța Vulpescu, profesor informatică, dar și a voluntarelor Adriana Chitu si Ana-Maria Enache.

892094_928492697216046_6351903048699562004_oTimp de 6 luni, aproximativ toate orele de limba engleză debutau cu un joc pentru a le putea capta atenția copiilor. Primeau fișe de lucru pe care le lucrau fie individual, fie în echipă, iar ora se încheia printr-un cântec și un joc. La atelierele IT copiii, unii analfabeți digitali, au avut parte de un suport de curs adaptat cu prezentări teoretice expuse cu ajutorul videoproiectorului. Jocul de rol a fost cheia pentru a înţelege ce este o instrucţiune, astfel că se construia pe parchet un labirint din cărţi, un copil trebuia să parcurgă labirintul în funcţie de instrucţiunile primite de la colegi.

Cele două profesoare au reușit ce și-au propus pentru cele 6 luni, însă consideră că „de la noi au primit pârghiile, ei trebuie să continue să descopere, să înveţe exersând. Mai multe puteți afla în interviul cu cele două profesoare care vor să schimbe orele de engleză și TIC din comuna Cojasca.

1. Au trecut 6 luni de ateliere educaționale în care fiecare sâmbătă a însemnat formarea a 50 de elevi. Ce a însemnat acest proiect pentru dvs. ?

Alina Ion, profesor limbă engleză: Prin intermediul acestui proiect, am reușit să mă descopăr. Afirm acest lucru pentru că având libertatea de a-mi planifica cursurile de limba engleză așa cum consider eu, am reușit să observ ce activități merg mai bine la oră și la ce fel de activități ar trebui să renunț.

Cateluța Vulpescu, profesor IT: Da, au trecut şase luni și acest proiect a însemnat pentru mine provocare, formare şi experienţă.

2. Vă amintiți un moment pe care l-ați pune în ramă dacă ați putea?

I. : Au fost foarte multe momente frumoase și pline de veselie. Este puțin cam dificil să numesc doar un moment. Dacă trebuie, totuși, să aleg unul, ar fi momentul când am ascultat melodii în limba engleză și am cântat.11742990_860595630672420_5993288955568770038_n

V. : Și la ateliere IT au fost multe momente frumoase, însă după a doua şedinţă de SCRATCH, în fiecare sâmbătă o parte dintre copii ajungeau la şcoală la ora opt într-o zi de sâmbătă, deşi programul începea la zece, şi întrebau: „Ce facem astăzi ?”, Pot să mă loghez pe Scratch? ”. Copiilor le plăcea la şcoală ! Spun asta pentru că am constatat cu tristeţe că în programul normal de şcoală este tot mai greu să-i determini să înveţe, să le placă, să participe activ la ore.

 3. Cu ce e diferită o oră de engleză sau IT la școală de o oră petrecută în cadrul acestui proiect?

V. : În primul rând prin faptul că elevii sunt implicaţi activ în toată activitatea, apoi site-urile pe care am lucrat ne-au ajutat să învăţăm lucruri nu tocmai simple într-un mod dinamic şi prietenos, ca un joc, fără ca elevii să simtă dificultate. Folosirea fişelor de recompense cu steluţe i-a făcut să-şi dorească mai mult, să-şi termine sarcina, să coopereze, să ajute, să fie mulţumiţi de realizările lor. Prezenţa voluntarei, Adriana, pe tot parcursul activităţii a contribuit în mare măsură la calitatea orelor.

I. : Și am reușit să realizez mai multe activități pe grupe în cadrul acestui proiect față de ce se întâmplă la școală.

4. Dacă ați putea schimba ceva în sistemul actual de învățământ ce ați schimba?

I. : Mi-aș dori ca programa de limba engleză să nu mai fie atât de încărcată. De asemenea, mi-ar plăcea să existe o concordanță cu programa de limba și literatura română, deoarece există lecții de gramatică pe care elevii le învață mai întâi la engleză și apoi la română.12122736_905605312838118_439446565958001388_n

V. : Aş schimba mentalitatea celor din sistem, modul de abordare a lecţiilor, ne adresăm unei generaţii noi căreia trebuie să-i inciţi interesul, să-i stimulezi, ei nu învaţă constrânşi, ci doar dacă sunt atraşi de modul în care le predai, nu este suficient să ştii ce să le transmiţi trebuie să ştii cum să o faci.


5. 
Care sunt planurile dvs. de viitor în ceea ce privește educația copiilor din comunitatea Cojasca?

I. : O să încerc să țin mult mai mult cont de părerea elevilor în organizarea orelor de limba engleză așa cum am făcut și în cadrul acestui proiect.12375178_928493537215962_5330577546311269948_o

V. : Aşa cum am mai spus, eu voi continua cu un plus de experienţă adăugat, cu o strategie nouă şi chiar un conţinut diferit al opţionalului de TIC, voi introduce şi eu acest sistem de recompensă (mă refer la cel cu steluţele) care se pare că îi stimulează pe copii, îi face mai competitivi şi dornici de autodepăşire.

6. Cu ce gând finalizați acest proiect?

I. : Finalizez acest proiect printr-o mare satisfacție că am reușit să le fac elevilor mult mai plăcută limba engleză.

V. : Cu gândul că am învăţat, că am câştigat experienţă, că am fost utilă ( am nevoie de acest sentiment), că voi schimba modul de abordare al orelor de TIC la clasă.

 7. Un gând despre proiectul „Educația – cheia dezvoltării comunei Cojasca”.

I. : A fost o experiență minunată, din care am avut și eu de învățat, nu doar elevii. Mi-aș dori ca acest proiect să se fi derulat pe parcursul unui an școlar, nu doar pe o perioadă de 6 luni.

V. : Aşteptam un astfel de program, mă refer la toate proiectele pe care le-a cuprins, util nouă cadrelor didactice, copiilor, şcolii şi comunităţii.

12359980_928494503882532_3733053235077623622_n8. Un gând despre organizatorii (Asociația Edusfera) și finanțatorii (Fondul ONG) acestui proiect.

I. : Atât organizatorii, cât și finanțatorii au realizat un lucru extraordinar prin realizarea, respectiv susținerea unui astfel de proiect, deoarece le-au permis elevilor din mediul rural să ia parte la activități în urma cărora s-au recreat, au învățat și au devenit mult mai disciplinați.


V. :
Vă mulţumim! Reuşita acestui program se datorează în primul rând organizării extraordinare, oamenilor pozitivi şi competenţi cu care lucraţi. Am avut şi experienţa altor programe pe parcursul anilor trecuţi şi a fost OK, dar dumneavoastră ne-aţi adus un plus de valoare. Mulţumim şi rămâneţi aproape de noi şi pe viitor, Şcoala Cojasca are nevoie de astfel de experienţe !

Cele doua profesoare au fost experti in cadrul proiectului „Educatia – cheia dezvoltarii comunei Cojasca”, proiect finantat prin granturile SEE 2009 – 2014 în cadrul Fondului ONG România, componenta 2 Justitie Sociala / Subcomponenta 2.1 Dezvoltarea comunitatilor rurale interetnice.

12376480_929023490496300_8223710548785338773_n